3 stellingen over virtual classroom training die niet kloppenIn de afgelopen maanden heb ik een aantal stellingen gehoord die met name gericht waren om virtual classroom training weg te zetten. Hieronder geef ik 3 stellingen weer en weerleg ze. Te meer omdat ik merk dat die stellingen meer uit onwetendheid uitgesproken worden dan met kennis van zaken. Denk hierbij aan verschil tussen E-learning en virtual classroom. Hoe vaak ik al gehoord heb dat dit hetzelfde zou zijn…..

 

1. Online trainen is onpersoonlijk.

E-learning is redelijk statisch en juist onpersoonlijk. Je hebt geen live contact met de trainer of andere deelnemers. Het is kennis absorberen. En of je het leerdoel gehaald hebt is wel te meten, maar snap je het ook? Een virtual classroom, mits goed opgezet en uitgevoerd, is interactief en dynamisch en borgt het leerdoel. Om een persoonlijke ervaring te kunnen bieden is het wel een vereiste dat de trainer de juiste kwaliteiten heeft. In een bedrijf waarin met virtual leren een start wordt gemaakt is er vaak wel wat weerstand vanuit de (traditionele) trainers. Neem ze mee in een één op één virtual sessie en laat de voordelen zien. Dan is die weerstand vaak snel weg en kan de trainer ook de kwaliteit leveren. Zodat het een persoonlijke ervaring voor de deelnemer wordt.

 

2. Je moet een digibeet zijn.

Een virtual classroom is voor velen een nieuwe manier van werken. In alle leeftijdsgroepen. Gelukkig zijn de meeste virtual classroom programma’s makkelijk in gebruik en vereisen geen diepe kennis van pc’s. En als het goed gedaan wordt, laat je de deelnemers eerst kennis maken met de tool. Neem ze mee in een soort van try-out of pilot. Eénmaal gedaan weet je voor de rest van je leven hoe simpel het werkt. En zijn er toch problemen met bijvoorbeeld inloggen? Dan is er de virtual classroom moderator. Bij bedrijven die begrijpen hoe belangrijk dat is, is dat natuurlijk geborgd.

 

3. Als traditionele trainer kun je zo virtual gaan trainen.

In mijn eerdere blog “Hoe meet je betrokkenheid in een virtual classroom training?” heb ik aangegeven dat ten opzichte van een klassikale training het zeker een andere ervaring is als je een virtual classroom training gaat geven. Je kunt deelnemers niet direct live zien en wat ze aan het doen zijn. En dat de werkvormen daar niet in vergeten moeten worden. Maar dat je bijvoorbeeld wel een mogelijkheid hebt om te monitoren of deelnemers (nog) aangehaakt zijn. Dit vergt andere didactische vaardigheden en manieren van de virtual classroom trainer.

 Je hebt dus echt iemand nodig die de vaardigheden en kennis heeft om virtual te trainen en evt. er bij kan ondersteunen; iemand die daar een opleiding voor gehad heeft. Een virtual classroom trainer, moderator, designer of producer. Of misschien wil je zelf wel een opleiding volgen tot bijvoorbeeld virtual classroom trainer of virtual classroom moderator.

3 stellingen waarvan het goed is om te weten hoe het nu echt zit. Wil je een virtual classroom training opzetten en uitvoeren, maar weet je niet goed hoe of waar te beginnen? Of wil je een moderator inhuren?  

Stilios helpt en ontzorgt je daarbij! Neem gerust contact op. Bel of mail als je meer wilt weten of als je een één op één demo van een virtual classroom wilt beleven. Zonder kosten natuurlijk!