Er is een tendens gaande naar meer blended learning en als onderdeel daarvan de inzet van virtual classroom training. Voordelen van virtual classroom trainingen zijn onder andere:

  • Bezettingsgraad; geen hele dag uit het arbeidsproces

  • Flexibiliteit; werk/thuis, binnen- en/of buitenland

  • Kosten; o.a. minder tijd, vervoers- en autokosten en draagt bij aan duurzaamheid

  • Laagdrempelig, flexibel en uitstekend in te zetten in blended learning traject

Maak er geen kansloze missie van!

Er zijn een aantal cruciale zaken die je moet weten, kennen en kunnen toepassen om de virtual classroom een kans van slagen te geven. Sterker nog, om er zo een mooie interactieve live online leerervaring van te maken. Zodat het geen eenmalige uitvoering wordt die daarna in de kast wordt gezet omdat het mislukt is. En ik zie en merk uit ervaring dat dit nog te vaak niet gedaan wordt. Een opmerking van een bedrijf:

“We zijn begonnen aan een virtual classroom training, hebben die ook uitgevoerd maar de vaart kwam er niet in. De trainer heeft vaker voor groepen gestaan, dus dat kan het niet zijn. En we hebben toch echt een presentatie gebruikt. Deze presentatie komt uit onze klassikale training”.

Die laatste zin over de presentatie gaf energie om door te vragen over hoe één en ander aangepakt was. Wat was er nog meer gebruikt of ingezet? Hoe hadden ze de opbouw van de virtual classroom gemaakt? De antwoorden die daarop volgenden waren voor mij verontrustend.

Vak apart.

Er waren een aantal belangrijke zaken, misschien moet je wel zeggen randvoorwaarden, niet toegepast. Geen script gebruikt, een presentatie uit een klassikale training één op één overgezet, geen interactie momenten ingebouwd, 1 persoon als trainer aanwezig, en zo nog een paar.

Wat is echt belangrijk en een must om die live online leerervaring te bereiken:

  • Klassikale trainingen niet één op één overzetten naar een virtual classroom, in de meeste gevallen is het juist beter om met een schone lei te beginnen
  • Stel vast wat de uitkomst/leerdoel van de training moet zijn
  • Maak een script en bouw je virtual classroom naar aanleiding daarvan
  • Zorg voor genoeg interactie en zet daar tools voor in
  • Virtueel voor een groep staan vergt andere vaardigheden dan voor een klassikale groep staan
  • Regel dat er een co-trainer/moderator is

Om een virtual classroom training van de grond te krijgen moet je al die zaken (en nog meer zoals o.a. kennis van tools) beheersen en kunnen toepassen. En dat is een vak apart. Daar heb je een specialist bij nodig; iemand die daar een opleiding voor gehad heeft. Een virtual classroom moderator of misschien is producer wel een betere benaming.

Wil je een virtual classroom training opzetten en uitvoeren, maar weet je niet goed hoe of waar te beginnen? Of worstel je met de techniek? 

Stilios helpt en ontzorgt je daarbij! Neem gerust contact op. Bel of mail als je meer wilt weten of als je een één op één demo van een virtual classroom wilt beleven. Zonder kosten natuurlijk!