Waarschijnlijk is voor iedereen een virtual classroom training anders waard. Maar dat het op dit moment onderschat wordt, lijkt voor meer instanties een waarheid. Onderwijs en leren veranderen best snel en technologie draagt daar zeker een steentje aan bij. Organisaties zien steeds vaker de voordelen van online leren. Maar je ziet ook dat vaak uit onbekendheid met één of meerdere facetten van deze vorm dit (nog) niet ingezet wordt. En je kunt dit ook niet snel even doen, zeker niet als je gewend bent om op de traditionele klassikale manier te trainen. Maar er is hulp………
Overtuiging
Vaak zit de remming niet bij de trainer die je ‘live’ spreekt en vertelt over virtual classroom training. Die is snel overtuigd van de mogelijkheden en voordelen. Het moet verder in de organisatie omarmd worden. Dus ook zeker de manager en medewerkers moeten overtuigd en enthousiast zijn over de inzet, mogelijkheden en voordelen van virtual classroom training. Waarom is betrokkenheid van de medewerkers zo belangrijk? Ze zijn daarmee begaan met de doelstellingen, visie en waarden van het bedrijf. En ze worden ook gemotiveerd om bij te dragen aan het succes van uw bedrijf. Lees meer over betrokkenheid in de blog “Hoe meet je betrokkenheid in een virtual classroom training“.
Inzet
De virtual classroom trainer heeft allerlei middelen om de training levendig en actief te maken. En zo deelnemers/studenten bij de les te houden. Vergeet niet dat dit opleiding vergt. Je kunt niet zomaar een ‘klassikale’ trainer in een virtuele ruimte zetten en dan zeggen: ”ga je gang”. Er wordt bijvoorbeeld sterk ingezet op:
- Audiovisueel: geeft een visuele stimulatie en draagt bij aan beter én langer onthouden van aangeboden informatie.
- Interactie: real-time vraag en antwoord, discussies, games en rollenspel mogelijkheden. Ook de meer introverte deelnemer blijkt door een zekere mate van anonimiteit in een virtual classroom vaker met zijn/haar ideeën te komen. En die blijken dan regelmatig best positief verrassend te zijn (voor je organisatie…).
Bouwen
Naast de virtual classroom trainer, die mogelijk al in je organisatie aanwezig is, moet een training dan toch echt opgebouwd en uitgevoerd worden. Daarvoor is een virtual classroom moderator nodig. Ook dat is een vak apart. Ik merk regelmatig dat virtual classroom trainers klaar staan om virtueel aan de slag te gaan. Maar dan niet verder komen vanwege de onbekendheid met hoe nu zo’n virtual classroom op een didactisch goede manier op te bouwen en niet goed weten hoe de techniek er om heen werkt.
Als je organisatie professioneel met live online leren aan de slag wil gaan moet er een investering gedaan worden. Dat kan in advies maar ook hulp zijn van experts op dit gebied zoals moderators. Zodat die virtual classroom training wel van de grond komt en bijdraagt aan het succes van je organisatie. Wat is je dat waard?
Wil je een virtual classroom training opzetten en uitvoeren, maar weet je niet goed hoe of waar te beginnen? Of worstel je met de techniek? Die ‘angst’ kan Stilios voor je wegnemen. Stilios ontzorgt je! Dit kan op allerlei vakgebieden zijn, ook voor het onderwijs. Bel of mail als je meer wilt weten of als je een één op één demo van een virtual classroom wilt beleven. Zonder kosten natuurlijk!